Näyttelyt ja tapahtumat

Mustan kaikki värit

17.10.

30.10.2022
Tapani Kajaste, Mustan kaikki värit, tussimaalauksia.

Tapani Kajaste, Mustan kaikki värit, tussimaalauksia.
Galleria Akvart 18. – 30.10. 2022
Näyttelystä

17.3.2020 hallitus totesi yhteistoiminnassa tasavallan presidentin kanssa Suomen olevan poikkeusoloissa koronavirustilanteen vuoksi. Yli 70-vuotiaat velvoitettiin pysymään erilläänkontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet), poislukien kansanedustajat, valtiojohto ja kunnalliset luottamushenkilöt.

17.3.2020 aloin tehdä tussimaalauksia, joista monet päätyivät tähän näyttelyyn. Aluksi maalasin päivittäin ja julkaisin työt sosiaalisessa mediassa. Elokuun alussa olin maalannut ja julkaissut satakunta tussimaalausta. Tämän jälkeen maalasin harvemmin, viimeiset näyttelyn työt valmistuivat toukokuussa 2022. Lopulta valitsin mukaan myös joitakin varhaisempia tussimaalauksia.


Aloin opiskella kiinalaista tussimaalausta 30 vuotta sitten Pekingin keskustaideakatemian kursseilla vuosina 1992, 1994, 1997, 1999 ja 2000, ja jatkoin sittemmin Suomessa ystävieni Wu Jingliangin ja Xiong Zhichunin opastamana. Kiinalaista töissäni on lähinnä xuan-paperin, tussin ja siveltimien käyttö, eivät aiheet ja eikä aiheiden käsittely. Kiinalaista maalaria minusta ei tullut.


Kiinalaisten oppineiden suhde maalaustaiteeseen miellyttää ja huvittaa minua. Oppineet halusivat erottautua maalausta ammattinaan harjoittavista käsityöläisistä asettamalla omat kriteerinsä, joita olen yrittänyt noudattaa. Heidän töilleen on ominaista oppineisuuden ilmapiiri, täsmällisyyden ja selkeyden kunnioitus, viileys, varautuneisuus ja luontevuus vailla ilmeistä
pyrkimystä taidon osoittamiseen. Oppineet pyrkivät kaikkien sellaisten tekijöiden poistamiseen, jotka viehättäisivät, tekisivät vaikutuksen katsojaan ja synnyttäisivät ihailua.

Maalaaminen oli ”leikkiä tussilla” ja meditaatiota. Maalauksen, runouden ja kalligrafian harjoituksen tavoitteena oli henkinen kehitys, ei taidon kasvattaminen. ”Ei taito ole vaikea saavuttaa, vaan kömpelyys”(Su Dong Po, 1036- 1101). ”Kuvan huolellinen suunnittelu ennen maalaamaan ryhtymistä on maalaustaiteen väärin käsittämistä. Taiteilija, joka on äkkiä saanut mielijohteen maalata kuva, ymmärtää taiteen sisimmän merkityksen. Hänen kätensä eivät väsy ja hänen sydämensä ei jäädy. Selvittämättä itselleen, miksi maalaa, hän saavuttaa tarkoitusperänsä”(Zhang Yan Yuan, 800-luku).

Kiinan maalaustaiteella ja kalligrafialla on yhteiset juuret. Kumpikin on siveltimen käytön taidetta. Sivellintyön laatu on keskeinen arvioperuste.

Tilaa uutiskirje

Ajankohtaista tietoa AKVARTin näyttelyistä ja toiminnasta.